Ett enkelt sätt att beskriva EV är att man tänker sig att man betalar en krona för att slå en vanlig tärning, varje gång utfallet blir 1-3 vinner du 2 kronor och omdet blir 4-6 förlorar du din satsade krona. I det här exemplet blir utfallet att du vinner 1 krona varannat slag och förlorar en krona varannat slag, det ger ett EV på 0*. Sunt förnuft säger att ett EV på 0 är slöseri med tid.
I praktiken använder alla människor sig av EV hela tiden i vardagen utan att tänka på det. T ex gör man ofta en avvägning om njutningen i att snooza i 20 minuter till är värt stressen som följer när man försöker hinna i tid till jobbet (i mitt fall är det i regel värt det).
Andra EV-situationer som kan dyka upp är t ex;
- vilken väg man tar när man ska någonstans (tid/ansträngning/kostnad)
- vad man ska äta till lunch (mättnadsgrad/njutning/kostnad/tillgång)
- om man ska skriva ett nytt inlägg i bloggen (berättarvilja/förväntat läsarvärde/mängd fritid)
- om man ska skriva kommentar (berättarvilja/mängd fritid)
Konstanter att ta hänsyn till i kläd-EV.
- Priset
- Fåfänga
- Förväntad användningsfrekvens
- Omvärldsanalys (=finns motsvarande plagg på H&M)
- Kontinuitet (=Ligger priset fast eller kommer det en rea strax)
- Tillgång
- Get lucky-faktor (=kommer plagget att bli den nya "hångelskjortan"?)
- Plaggbehov (=behövs plagget överhuvudtaget)
* Uträkning: ((2-1)*3)+((0-1)*3)=0
2 kommentarer:
den perfekta snooz-tiden är 7min per snoozomgång. Då hinner man snooza minst 2 ggr utan att behöva hoppa över tandborstningen för att hinna med dagen. Detta har Nokia 6510 och jag saknar den....även om on-offknappen ramlade av....
roger over and out//L
Om man tar med sig tandborsten och ett glas vatten och lägger på nattduksbordet så kan man snooza tre gånger.
Bonusinfo: Termen "nattduk" syftar på en broderad duk som man placerade sina toalettsaker (t ex tandborste) på.
Skicka en kommentar